Witamina C na walkę z jesiennym przeziębieniem

2 października 2016
Witamina C na walkę z jesiennym przeziębieniem

 

Bieganie jesienią i zimą, kiedy dni są już coraz zimniejsze, może narazić nas na obniżenie odporności, a w rezultacie przeziębienie.  O odpowiednią ochronę należy zadbać jak najwcześniej, zanim pojawią się pierwsze objawy choroby, wspomagając swój układ odpornościowy witaminą C.

 

witamina c na odporność

 

Zacznijmy od właściwości witaminy C i dlaczego to właśnie ona jest naszym przyjacielem w walce z jesiennym przeziębieniem.

Witamina C – naturalny sprzymierzeniec odporności

Witamina C (czyli kwas askorbinowy) od dawna jest uważana za jeden z najskuteczniejszych leków na przeziębienie oraz nazywana super przeciwutleniaczem, który zapobiega procesom starzenia, poprawia pracę układu krążenia i działa przeciwdziała nowotworom. Co ważne, my sami nie wytwarzamy tej witaminy. Dlatego musimy ją dostarczać do organizmu wraz z jedzeniem. Źródła witaminy C należy włączyć do menu na stałe, bo jej działanie prozdrowotne jest trudne do przecenienia.

„Według specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia, zapotrzebowanie na kwas askorbinowy wynosi średnio 40-50 mg dziennie u dzieci, 75 mg dziennie u kobiet i 90 mg dziennie u mężczyzn”(http://www.poradnikzdrowie.pl/).

Gdzie znajdziemy witaminę C?

  • czarna porzeczka (ma jej 3x więcej niż cytryna)
  • truskawki (mają jej prawie 2x tyle co cytryna)
  • jabłka (antonówki)
  • cytrusy (polecam herbatę z miodem i cytrusami)
  • pomidory (jeden duży pomidor pokrywa prawie 60% dziennego zapotrzebowania na nią)
  • kapusta (w 100 g kapusty kiszonej znajduje się 18 mg witaminy C)
  • papryka (to prawdziwa bomba witaminy C wśród warzyw)
  • ziemniaki (najwięcej witaminy C znajduje się tuż pod skórką)
  • żurawina (dobrze działa na pęcherz i zawiera duuużo witaminy C)

 

Najlepszą metodą na podwyższenie odporności jest ruch na świeżym powietrzu, jak bieganie czy jazda na rowerze. Wtedy nasz organizm przyzwyczaja się do chłodu i hartuje. Osobiście co roku dostaję ostro w kość o tej porze roku, dlatego postanowiłam jeść produkty bogate w witaminę C. Zauważyłam, że aktywność fizyczna na świeżym, chłodnym powietrzu również mi nie służy, dlatego w tym roku, w ramach eksperyment przeniosę się z biegowych, ośnieżonych ścieżek na bieżnię. Mam nadzieję, że to dobra decyzja, która ucieszy moje zatoki 🙂

 

 

Fot: pixabay.pl

6 Responses to Witamina C na walkę z jesiennym przeziębieniem