Piramida żywieniowa – wczoraj i dziś

Piramida żywieniowa – wczoraj i dziś

Idąc z biegiem czasu i biorąc pod uwagę zmiany zachodzące w przyzwyczajeniach Polaków, Instytut Żywności i Żywienia opublikował najnowszą wersję piramidy żywienia. Czym jest nowa lista? To zestaw 10 zasad, które są najprostszym, krótkim i zwięzłym sposobem wyrażenia zasad prawidłowego żywienia. Aktualna wersja zawiera rewolucyjne zmiany, co bardzo mnie cieszy!

Dawna piramida żywieniowa

piramida żywieniowa

Nowa piramida żywieniowa

 

piramida żywieniowa

 

  1. Pierwszą zmianą, która jest najbardziej widoczna, to ustawienie sportu na dole piramidy. Dawniej na tym miejscu królowały zboża i pełnoziarniste makarony. To oznacza, że to właśnie ruch pomoże nam utrzymać zdrowie przez długi czas. Codzienna dawka ruchu pomaga poprawić sprawność, obniżyć ciśnienie tętnicze, poziom cholesterolu, znacznie zwiększona wydolność.
  2. Wyżej planują się owoce i warzywa. Zaleca się,by na talerzu pojawiło się proporcjonalnie 3/4 warzyw oraz 1/4 owoców. w tym warzywa mają być bardzo różnorodne, kolorowe i jedzone na surowo lub al dente. Dostarczają bowiem wielu bezcennych składników mineralnych, witamin i w istotny sposób zmniejszają zachorowalność oraz umieralność na choroby układu krążenia, cukrzycę czy nowotwory.
  3. Nad warzywami umiejscowione zostały pełnoziarniste produkty, jak chleb czy makaron. Jest to duża różnica w porównaniu z dawną piramidą. Pokazuje to, że tego rodzaju zbóż nie powinno zabraknąć w naszej diecie, ale nie można przesadzić z ich ilością.
  4. Na kolejnym schodku jest mleko. Tutaj głosy są podzielone – pić czy nie pić? Nabiał jest źródłem wapnia, które przeciwdziała osteoporozie. Niektóry (w tym ja) nie tolerują laktozy, więc dla nich powstały inne mleka o równie dużych wartościach odżywczych.
  5. Wyżej znajduje się mięso, ryby oraz rośliny strączkowe. To wypchnięcie na szczyt może niejednego zaskoczyć. Jedzenie mięsa pomaga w utrzymaniu poziomu białka i żelaza.
  6. Na samym wierzchołku wylądowały oleje i orzechy, które należy stosować w oszczędnych ilościach. Są one jednak niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
  7. Piramida sugeruje, by sól, która podnosi ciśnienie krwi, zastąpić ziołami.
  8. Co ważne, nie można zapomnieć o wodzie. Powinniśmy wypijać jej co najmniej 1,5 l dziennie. Dotyczy to zwykłej wody. Warto pamiętać, że czarna herbata i kawa odwadniają.

Warto pamiętać o tej piramidzie w układaniu codziennej diety. Pamiętajcie, że powiedzenie „jesteś tym, co jesz” sprawdza się każdego dnia. To co jemy i pijemy ma wpływ nie tylko na samopoczucie, ale również na wygląd oraz kondycje ciała.