Nordic walking – alternatywa dla biegacza

3 lutego 2019
Nordic walking – alternatywa dla biegacza

Nordic walking to jeden z moich ulubionych sportów rekreacyjnych. Jest to bardzo dobra alternatywa dla biegaczy zmęczonych treningami, po kontuzjach oraz tych, którzy zaczynają przygodę ze sportem. Dlaczego warto maszerować z kijkami? Jakie zalety niesie ze sobą taka aktywność? Dowiesz się więcej poniżej!

Nordic walking to popularna forma aktywnie spędzania czasu, polegająca na marszach ze specjalnymi kijami. Sport ten został wymyślony w Finlandii w latach 20. XX wieku, jako całoroczny trening dla narciarzy biegowych. Warto zauważyć, że to sport dla każdego, niezależnie od wieku. Nordic walking jest aktywnością fizyczną opartą na technice fizjologicznego marszu, angażującą mięśnie, które przy standardowym chodzie nie są używane (jest 40-50% efektywniejszy niż marsz bez kijków). Specyfika marszu z kijami czyni ten rodzaj aktywności znakomitą formą rehabilitacji oraz treningu uzupełniającego. Należy jednak pamiętać, by prawidłowo używać kijków. W tym celu warto skonsultować się z instruktorem. Sposób odbijania się przy marszu nordic walking jest bardzo zbliżony do odbicia w narciarstwie biegowym. Jakie jeszcze zalety za sobą niesie?

nordic walking - alternatywa dla biegacza - zalety

Zalety uprawiania nordic walking

  • Nordic Walking to aktywność dla wszystkich, bez względu na wiek- może uprawiać praktycznie każdy, od najmłodszych do ludzi w podeszłym wieku.
  • Jest możliwy do uprawiania wszędzie, w każdym czasie i terenie.
  • Daje te same korzyści co bieganie, bez nadmiernego obciążania stawów i kręgosłupa. Dzięki tej aktywności korygujemy wady postawy wzmacniając mięśnie.
  • Nordic walking pozwala spalić 40 % więcej kalorii niż zwykły spacer. Wydatek energetyczny jest podobny jak przy joggingu.
  • Zalecany jest dla osób, które mają siedzącą pracę, ponieważ ćwiczy siłę mięśni i rozwija górne partie ciała. Rozluźnia napięcie mięśni barków, szyi, grzbietu.
  • Pomaga tym którzy ze względów zdrowotnych powinni schudnąć (dla osób otyłych narażonych na obciążenia stawów i kontuzje, jest to dobra forma treningu).
  • Pomaga osobom które mają problemy z sercem i potrzebują nowego sposobu rehabilitacji. Dlatego taki trening odgrywa bardzo pozytywną rolę u osób po przebytym zawale serca, pozwalając na zwiększenie tolerancji wysiłku.
  • Podczas nordic walking wzmacniamy ciało, poprawie ulegają parametry, takie jak: pojemność życiowa płuc oraz ogólna kondycja ciała. Tętno wzrasta o 5-17 uderzeń na minutę, mięsień sercowy pompuje więcej krwi, dzięki czemu nasz organizm jest lepiej dotleniony.

Moje najbliższe starty nordic walking:

  • Provident RUN 2019 – #5,5 km Pomocy – 31.03
  • 11. Dycha Justynów – Janówka – 27.04
  • Marsz we Wiączyniu – majówka
  • Botaniczna Piątka – 12.05

Podsumowując, nordic walking to zdecydowanie sport dla każdego. Jakiś czas temu dowiedziałam się, że moje problemy z sercem niestety powiększyły się i kardiolog nie jest przychylny moim biegowym startom. Jako alternatywę zaproponował nordic walking lub rower, dlatego w tym sezonie zobaczycie mnie na trasach biegowych jako kibic lub wolontariusz. Jeśli będzie możliwość startu z kijkami to wykorzystam to! Pamiętajcie, w ciężkich sytuacjach trzeba szukać innych możliwości na realizację swoich pasji. Jeśli znacie ciekawe starty na nordic walking to piszcie.